Wewnątrzszkolny System Oceniania
4. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania:
1) ocenianiu podlegają:
a. osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b. zachowanie ucznia;
2) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę;
a) ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, przez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć;
3) ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych;
4) ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
c) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole,
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
e) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali przyjętej w szkole,
f) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
g) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
5) nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
6) wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
a) w przypadku przyjęcia ucznia do szkoły w trakcie roku szkolnego wychowawca klasy jest obowiązany do zapoznania go z dokumentami obowiązującymi w szkole w pierwszym tygodniu pobytu ucznia w szkole;
7) oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów);
8) na prośbę ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić;
9) Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniami na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, w szczególności dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub ustaleniami zawartymi w Karcie Indywidualnych Potrzeb Ucznia;
przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylania rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej;
a) wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania na podstawie tego orzeczenia,
3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inna opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej w ty poradni specjalistycznej wskazująca na potrzebę takiego dostosowania- na podstawie tej opinii,
4, nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w punktach 1-3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów,
5. posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego - na podstawie tej opinii.
b) Nauczyciel udziela pomocy w nauce poprzez przekazywanie uczniowi informacji o tym co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć, udzielać uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju, dostarczyć rodzicom informacji o szczególnych uzdolnieniach ucznia, w których określono cel oceniania oraz zakres oceniania
c) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej
10) każdy nauczyciel przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego jest zobowiązany do przygotowania rozkładu nauczania na dany okres nauki opracowany w oparciu o program nauczania ze szkolnego zestawu programów nauczania;
11) wskazane jest aby rozkład treści zawierał:
a) wymagania stawiane uczniom oraz oczekiwane osiągnięcia edukacyjne,
b) spis tematów zajęć, ujęty w sposób uzasadniony specyfiką danego przedmiotu,
c) treści (materiał) nauczania przyporządkowane poszczególnym zajęciom wynikające z podstawy programowej.
12) rozkład treści nauczania należy przedstawić dyrektorowi szkoły do formalnego sprawdzenia w terminie 14 dni od rozpoczęcia roku szkolnego;
13) rok szkolny dzieli się na dwa okresy:
a) okres pierwszy â rozpoczyna się 1 września lub w pierwszy dzień roboczy po tej dacie, a kończy się 31 stycznia przed feriami zimowymi,
b) okres drugi â rozpoczyna się 1 lutego, a kończy się w czerwcu zgodnie z zarządzeniem MEN;
14) każdy okres kończy się posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, na którym przedstawia się osiągnięcia oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów;
15) klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny z zachowania;
a)klasyfikacja śródroczna ucznia z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno â terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społeczne w przedszkolach szkołach oraz w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społeczne w specjalnych przedszkolach szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania”
16) klasyfikacja roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania;
a)klasyfikacja roczna ucznia z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno â terapeutycznego i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
17) w klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi z wyjątkiem oceny z religii. Oceny z religii są wyrażone stopniem, zgodnie ze skalą przyjętą w drugim etapie nauczania:
a) w ocenianiu bieżącym uczniów w klasach I-III dopuszcza się stosowanie oznaczeń w formie punktowej:
0p â bardzo słabo pracujesz
1p â słabo pracujesz
2p â dobrze pracujesz
3p â bardzo dobrze pracujesz
4p â wspaniale pracujesz,
b) ocenianie punktowe wymienione w punkcie 17a nauczyciele zapisują w dzienniku lekcyjnym w miejscu przeznaczonym na oceny postępów w nauczaniu;
c) roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniu uzdolnień.
18) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania â wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Ostateczne wyniki nauczania zatwierdza Rada Pedagogiczna na posiedzeniu;
19) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły;
20) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego â także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej;
21) klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali o której mowa w punkcie 27i 36;
a) klasyfikacja roczna ucznia z niepełnosprawnościąumysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym począwszy od klasy IV szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno â terapeutycznego i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
22) o przewidywanej śródrocznej ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych i nagannej ocenie zachowania należy poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej;
23) na 2 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poformować pisemnie
ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania;
24) rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają znajomość przewidywanych ocen końcoworocznych własnoręcznym podpisem na karcie ocen. Uczeń zwraca podpisaną kartę wychowawcy klasy w ciągu trzech dni. Daty zwrotu karty wychowawca klasy odnotowuje w dzienniku lekcyjnym;
25) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii;
a) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o braku możliwości uczestnictwa ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii,
26) Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć o których mowa w pkt.25 uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”; albo „zwolniona”
27) na drugim etapie edukacyjnym w klasach IV-VI ustala się stosowanie niżej podanej skali ocen w ocenianiu bieżącym, śródrocznym i rocznym z zajęć edukacyjnych:
1. stopień celujący â 6,
2. stopień bardzo dobry â 5,
3. stopień dobry â 4,
4. stopień dostateczny â 3,
5. stopień dopuszczający â 2,
6. stopień niedostateczny â 1;
a) pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w punkcie 27 podpunkt 1-5;
b) negatywną ocena klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w punkcie 27 podpunkt 6;
c) na drugim etapie edukacyjnym istnieje możliwość wprowadzenie oceny opisowej;
28) w ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie znaków „+,-”;
29) ustala się ogólne kryteria ocen z zajęć dydaktycznych:
a) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
samodzielnie i twórczo potrafi rozwijać własne uzdolnienia,
potrafi biegle posługiwać się swymi wiadomościami i umiejętnościami podczas rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązywania nietypowe,
stosuje poprawny język, styl, swobodnie posługuje się terminologią naukową,
osiąga sukcesy w konkursach, zawodach i olimpiadach edukacyjnych,
potrafi zorganizować pracę grupy uczniów, jest ich naturalnym przywódcą,
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie,
sprawnie posługuje się swymi wiadomościami i umiejętnościami podczas rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych, samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania pojawiające się w nowych sytuacjach,
uczestniczy w konkursach, zawodach i olimpiadach,
potrafi pracować w grupie uczniów, jest istotnym ogniwem grupy,
sumiennie wywiązuje się ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki,
c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował w stopniu dobrym wiedzę i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie,
poprawnie stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności podczas rozwiązywania zadań i problemów typowych, rozwiązuje je samodzielnie,
potrafi pracować w grupie uczniów,
prawie zawsze sumiennie wywiązuje się ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki,
d) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
opanował w stopniu zadawalającym wiedzę i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie,
poprawnie stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności podczas rozwiązywania zadań i problemów typowych o średnim stopniu trudności,
potrafi pracować w grupie uczniów,
prawie zawsze sumiennie wywiązuje się ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki,
e) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
nie opanował w stopniu zadawalającym wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale występujące braki umożliwiają mu pracę w dalszym ciągu nauki,
prawie zawsze stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności podczas rozwiązywania zadań i problemów typowych o niewielkim stopniu trudności, rozwiązuje je samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela,
nie zawsze potrafi pracować w grupie,
niezbyt sumiennie wywiązuje się ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki,
f) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie opanował w stopniu zadowalającym wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie i występujące braki uniemożliwiają mu pracę w dalszym ciągu nauki,
nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań i problemów typowych o niewielkim stopniu trudności, nawet pod kierunkiem nauczyciela,
nie potrafi pracować w grupie, bardzo często nie wywiązuje się ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki;
30) ocenianie wymagań edukacyjnych odbywa się głównie w formie oceny:
a) prac klasowych /całogodzinnych; obejmujących dział nauczania lub większą partię materiału nauczania; nauczyciel jest zobowiązany do dokładnego podania jej terminu; poprzedza ją lekcja powtórzeniowa; praca powinna być sprawdzona i oceniona nie później niż w ciągu dwóch tygodni od terminu jej przeprowadzenia, ale przed zakończeniem semestru,
b) kartkówek, krótkich sprawdzianów nie przekraczających 15 min.; nauczyciel nie jest zobowiązany do dokładnego podania terminu kartkówki,
c) wypowiedzi ustnych,
d) prac domowych,
e) ćwiczeń laboratoryjnych,
f) zajęć terenowych,
g) umiejętności pracy w grupie,
h) umiejętności pracy samodzielnej,
i) umiejętności interpretacji i uzasadniania,
j) innych nie wymienionych powyżej form pracy lub form pracy i czynności specyficznych dla niektórych przedmiotów nauczania np. plastyki, muzyki, wychowania fizycznego;
31) prace kontrolne nauczyciele przechowują na terenie szkoły do zakończenia roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia ). Powinny być przechowywane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo tj. przede wszystkim tak, aby niemożliwa była ich kradzież lub zniszczenie;
32) wyniki prac kontrolnych są szczegółowo omawiane przez nauczycieli wraz z uczniami. Wówczas uczniowie mają możliwość zapoznania się z nimi;
33) rodzice (prawni opiekunowie) mogą zapoznać się z pracami kontrolnymi swoich dzieci w czasie dyżuru nauczycieli, na terenie szkoły(bez możliwości kopiowania i fotografowania ich);
34) wymagania formalne (obowiązkowe) służące między innymi ocenie poziomu wywiązywania się ucznia ze stałych obowiązków związanych z organizacją nauki to:
a) prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
b) odrabianie prac domowych,
c) przeczytanie lektury,
d) zachowanie porządku na stanowisku pracy,
e) systematyczne przynoszenie potrzebnych przyrządów np. geometrycznych, muzycznych ( flet), plastycznych, podręczników , zeszytów, zeszytów ćwiczeń, itp.
f) systematyczne przynoszenie stroju gimnastycznego na zajęcia wychowania fizycznego,
g) inne obowiązki lub formy aktywności wynikające ze specyfiki przedmiotów;
35) jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej Szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków;
36) roczną i śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania począwszy od klasy IV ustala się według następującej skali:
wzorowe,
bardzo dobre,
dobre,
poprawne,
nieodpowiednie,
naganne;
37) śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom;
38) ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
dobry stosunek do wykonywanych prac w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
wykonywanie poleceń nauczyciela oraz kolegów wyznaczonych do kierowania grupą uczniów,
udział w organizowaniu przez klasę uroczystości klasowych szkolnych,
wypełnianie obowiązków wynikających z pełnienia dyżurów,
porządkowanie sal lekcyjnych,
praca nad sobą: poprawa ocen, opanowanie agresji i innych emocji negatywnych,
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
koleżeńskość i gotowość udzielania pomocy,
szacunek dla wykonywanej pracy przez kolegów, pracowników szkoły,
umiejętność współżycia w grupie klasowej i szkolnej,
odpowiedzialność za popełniony czyn, naprawa uczynionego złą,
brak przejawów przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych,
inicjowanie działań na rzecz społeczności szkolnej,
wspomaganie pracy wychowawczej nauczyciela,
praca w samorządzie szkolnym, klasowym bądź innych organizacjach uczniowskich,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły:
godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz: konkursy, zawody sportowe,
kultura osobista w kontaktach ze środowiskiem lokalnym: rodzina, sąsiedzi, rówieśnicy,
kultywowanie tradycyjnych uroczystości szkolnych,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej:
kulturalne zwracanie się do siebie i do osób dorosłych,
wykazywanie się taktem osobistym,
pozytywne wpływanie na innych swoją kulturą języka,
nieużywanie wulgaryzmów,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych:
troska o zdrowie swoje i innych,
nie uleganie nałogom,
dbanie o higienę osobistą,
troska o bezpieczeństwo swoje i innych podczas dojazdów do i ze szkoły, wyjazdów, wycieczek i zajęć pozalekcyjnych,
przestrzeganie regulaminów,
f) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
grzeczność i ogłada stosowania w praktyce dnia codziennego,
słownictwo stosowane w gronie kolegów i w miejscu publicznym,
odpowiedni strój i schludny wygląd,
nieobojętność wobec czynionego zła, reagowanie na niszczenie, dewastację, znęcanie się,
poszanowanie poglądów innych,
przestrzeganie regulaminów obowiązujących w szkole,
g) okazywanie szacunku innym osobom:
poszanowanie godności osobistej kolegów i dorosłych,
używanie zwrotów grzecznościowych,
okazywanie szacunku dorosłym i rówieśnikom,
umiejętność okazywania bezinteresownej pomocy osobom słabszym;
39) ustala się następujące kryteria ocen zachowania:
a) zachowanie dobre:
dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia,
postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
charakteryzuje się kulturą osobistą,
nie używa wulgaryzmów,
nie ulega nałogom,
przestrzega regulaminów obowiązujących w szkole,
okazuje szacunek osobom dorosłym i rówieśnikom,
b) zachowanie bardzo dobre:
spełnia wymagania jak na ocenę dobrą,
jest koleżeński i chętnie udziela pomocy innym,
bierze udział w kultywowaniu tradycji szkolnych,
wykazuje się taktem osobistym,
nie przechodzi obojętnie obok czynionego zła,
potrafi bezinteresownie pomagać starszym i słabszym,
c) zachowanie wzorowe:
spełnia wymagania jak na ocenę bardzo dobrą,
wspomaga pracę wychowawczą nauczyciela,
pracuje w samorządzie szkolnym, klasowym, bądź w innych organizacjach uczniowskich,
godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz, w konkursach, zawodach sportowych itp.,
pozytywnie wpływa na innych swą kulturą języka,
inicjuje działania na rzecz społeczności szkolnej,
d) zachowanie poprawne:
nie spełnia wymagań na ocenę dobrą,
nie zawsze postępuje z dobrem społeczności szkolnej,
uchyla się od udziału w pracach na rzecz szkoły,
uchyla się od odpowiedzialności za popełnione czyny i nie stara się naprawić uczynionego zła,
nie zawsze troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych,
e) zachowanie nieodpowiednie:
nie spełnia warunków na ocenę poprawną,
otrzymał upomnienie wychowawcy klasy,
nie wywiązuje się z obowiązków ucznia,
nie postępuje z dobrem społeczności szkolnej,
nie dba o dobro i tradycje szkoły,
nie dba o piękno mowy ojczystej, używa wulgaryzmów,
nie zachowuje się godnie i kulturalnie na terenie szkoły i poza nią,
nie okazuje szacunku innym osobom,
opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia,
f) zachowanie naganne:
uporczywie uchyla się od obowiązku udziały w zajęciach,
otrzymał upomnienie dyrektora szkoły,
stanowi zagrożenie dla otoczenia,
bierze udział w bójkach i kradzieżach,
znęca się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi,
dewastuje mienie szkolne, społeczne,
stosuje wyłudzanie zastraszanie;
40) w klasach I- III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi;
41) ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem:
a) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
42) uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania;
43) uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny;
44) na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny;
45) egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki,
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą;
46) egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w
pkt 45b, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych;
47) uczniowi, o którym mowa w pkt 45b, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania;
48) wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia w formie pisemnej najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym śródrocznym lub końcowym posiedzeniem rady pedagogicznej o możliwości nieklasyfikowania ucznia oraz o możliwości przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego;
49) uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na własną prośbę lub rodziców (prawnych opiekunów);
50) dyrektor wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego nie później jednak niż 10 dni od posiedzenia Rady Pedagogicznej, uzgadnia go z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
a)uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
51) pisemną prośbę przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego składa uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) do dyrektora szkoły nie później niż trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej;
52) egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem punktu 53;
53) egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
54) egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w punkcie 43, 44 i 45a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych;
55) egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w punkcie 45b, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W kład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy;
56) przewodniczący komisji uzgadnia a uczniem, o którym mowa w punkcie 45b, oraz jego rodzicami ( prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia;
57) w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni â w charakterze obserwatorów- rodzice (prawni opiekunowie) ucznia;
58) z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół
zawierający w szczególności:
a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
b) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w punkcie 45a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w punkcie 45b â skład komisji,
c) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
d) imię i nazwisko ucznia
e) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
f) ustaloną ocenę klasyfikacyjną,
g) do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego,
h) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen,
59) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej pisze się "nieklasyfikowany";
60) ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem pkt 62 i pkt 79;
61) ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem punktu 62;
62) uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
63) w terminie 3 dni od daty podania przewidywanych ocen klasyfikacyjnych rocznych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć w formie pisemnej odwołanie od przewidywanej oceny do dyrektora szkoły wraz z konkretnym rzeczowym uzasadnieniem;
64) w przypadku wpłynięcia odwołania od przewidywanej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych oraz oceny rocznej zachowania dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające:
a) jeśli w wyniku postępowania wyjaśniającego stwierdzone zostały istotne uchybienia w procedurze wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania dyrektor szkoły powołuje komisje weryfikujące oceny,
b) w przypadku nie stwierdzenia nieprawidłowości dyrektor oddala odwołanie,
c) decyzja dyrektora przekazana jest wnioskodawcy w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem w terminie nie dłuższym niż trzy dni od daty wpłynięcia odwołania. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna;
65) w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych â przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania â ustala roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze glosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
66) sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami, prawnymi opiekunami);
67) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
68) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkołyâ jako przewodniczący komisji,,
b. wychowawca klasy,
c. wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
e. przedstawiciel rady rodziców;
69) nauczyciel, o którym mowa w pkt 67b może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
70) ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
71) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
b. imiona i nazwiska nauczycieli wchodzących w skład komisji;
c. termin egzaminu klasyfikacyjnego,
d. imię i nazwisko ucznia
e. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
f. ustaloną ocenę klasyfikacyjną,
g. protokół stanowi załącznik do arkusza ocen
72) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w przypadku rocznej oceny zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z jej uzasadnieniem,
e) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
73) do protokołu, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego;
74) wychowawca klasy jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o decyzji komisji weryfikującej oceny klasyfikacyjne i ocenę zachowania;
75) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu o którym mowa w punkcie 65a w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły;
76) przepisy pkt. 62 â72 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisje jest ostateczna;
77) uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z zastrzeżeniem punktów 78 i 79;
78) w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów);
a) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
79) począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli:
a) ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem pkt.81,
b) nie uzyskał w szkole po raz trzeci z rzędu nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania z zastrzeżeniem pkt 79c,
c) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej ucznia, któremu ustalono po raz drugi z rzędu roczną ocenę klasyfikacyjna zachowania,
d) uczeń, który nie spełnił tych warunków powtarza tę samą klasę;
80) laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną;
81) ustalona przez nauczyciela roczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego;
82) począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć;
83) egzamin poprawkowy przeprowadza się na umotywowaną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora szkoły, najpóźniej w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym;
84) termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostaniem tygodniu ferii letnich i informuje o nim ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów):
a) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
85) egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w składzie:
a. dyrektor szkoły, albo wyznaczony przez dyrektora nauczyciel- jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia;
86) nauczyciel o którym mowa w punkcie 85b może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas do składu komisji dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
87) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych;
88) pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminujący, a zatwierdza przewodniczący komisji;
89) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który zawiera:
a. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
b. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
c. termin egzaminu poprawkowego/
d. imię i nazwisko ucznia,
e. zadania egzaminacyjne,
f. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
g. do protokołu dołącza się odpowiednie pisemne prace ucznia , zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
h. protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
90) o wynikach egzaminu poprawkowego uczeń jest informowany przez przewodniczącego komisji, bezpośrednio po jego zakończeniu i ustaleniu oceny. Informacja ta jest również przekazana w formie pisemnej do jego rodziców (prawnych opiekunów);
91) wynik egzaminu poprawkowego ustalony przez komisję egzaminacyjną jest ostateczny;
92) uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt 93;
93) uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej;
94) uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli:
a) w wyniku klasyfikacji końcowej na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej, oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej,
b) ponadto przystąpił do sprawdzianu o którym mowa w pkt 95;
95) w klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian obejmujący wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
a) sprawdzian składa się z dwóch części i obejmuje:
1) w części pierwszej â wiadomości i umiejętności z języka polskiego oraz z matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym;
2) w części drugiej â wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego, nauczonego w szkole w ramach zajęć obowiązkowych.
96) uczniowie mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia;
a) o dostosowaniu warunków przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, zgodnie z informacją Dyrektora Komisji Centralnej, decyduje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii zespołów nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
b) w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanego do warunków przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia;
c) w przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tej opinii;
d) opinię, o której mowa w podpunkcie c) rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
97) uczniowie chorzy lub niepełnosprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia;
98) za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów o których mowa w punkcie 97 i 98 odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego;
99) uczeń z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie do kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów);
100) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przygotowuje i przeprowadza sprawdzian według opracowanej procedury;
101) sprawdzian jest przeprowadzany w jednym dniu i trwa;
1) część pierwsza - 80 minut
2) część druga - 45 minut
102) dla uczniów o których mowa w punkcie 99 czas trwania może być przedłużony nie więcej niż o 50% czasu przeznaczonego na napisanie sprawdzianu;
103) prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy powołani przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
104) wyniki sprawdzianu wyrażone w procentach ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów;
1) przyznawanych przez egzaminatorów;
2) ustalonych na podstawie elektronicznego odczytu karty odpowiedzi;
105) uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej;
106) uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie określonym w harmonogramie danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem punktu 107;
107) w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnym opiekunami) ucznia;
108) na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i w czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej;
109) laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim z zakresu jednego z przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni z odpowiedniej części sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty, zaświadczenia przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku;
110)wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenia szkoły, wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły;
111) wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem roku szkolnego, a w przypadku o którym mowa w punkcie 106â do dnia 31 sierpnia danego roku;
112)zaświadczenie, o którym mowa w punkcie 111 dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) wraz ze świadectwem ukończenia szkoły;
113)uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnia ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania;
114)za bardzo dobre wyniki w nauce i co najmniej bardzo dobre zachowanie uczniowie mogą otrzymywać nagrody i wyróżnienia;
a) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen, o której mowa w punkcie 114 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych przedmiotów.
b) w przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia etyki i na zajęcia religii do średniej ocen o której mowa w punkcie 114) wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczba całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę;
115)za nieprzestrzeganie statutu, regulaminów szkolnych, lekceważenie nauki i obowiązków szkolnych oraz naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany: upomnieniem wychowawcy, upomnieniem lub naganą dyrektora;
116)w sytuacjach wyjątkowych wychowawca kontaktuje się telefonicznie lub pisemnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.