NR ZAD. |
POPRAWNE ODPOWIEDZI KLASA IV |
PUNKTACJA SZCZEGÓŁOWA |
PUNKTACJA OGÓLNA |
1. |
Wartę, Polakami , Bonaparte, zwyciężać, Dąbrowski, Polski, przewodem, narodem |
Za każdy prawidłowo uzupełniony wyraz w odpowiedniej formie – 1 pkt |
8 pkt |
2. |
Włochy, 1797 |
Za podanie miejsca (kraju) i daty – 1pkt |
2 pkt |
3. |
1555r. – XVI w., 2 p. 999r. – X w., 2 p. 493r. p.n.e. – 5 w., 1 p. 1918r. – XX w., 1 p. 823r. p.n.e. – IX w., 2p. |
Po 1 pkt za każdą poprawnie zamienioną datę, łącznie z podaniem połowy wieku
|
5pkt |
4. |
Poprawne zaznaczenie na osi czasu |
Po 1 pkt. za poprawne zaznaczenie na osi czasu |
4 pkt |
5. |
A. 829 lat B. 1147 lat |
Po 1 pkt. za poprawną odpowiedź |
2 pkt |
6. |
Archiwum – np. dokumenty, akta Skansen – np. domy, przedmioty codziennego użytku Muzeum historyczne – np. obrazy, rzeźby |
Po 1 pkt za poprawną odpowiedź |
6 pkt |
7. |
a. Święto odzyskania niepodległości – 11 listopad b. Święto uchwalenia konstytucji 3 maja – 3 maja |
Po 1 pkt za poprawną parę odpowiedzi
|
2 pkt |
8. |
Koczowniczy tryb życia – A, C, F Osiadły tryb życia – B, D, E |
Po 1 pkt za każde poprawne wpisanie litery |
6pkt |
9. |
P, P, F, P, P, P, P |
Po 1 pkt za poprawna odpowiedź
|
7 pkt |
10. |
Chronologia, konserwacja, drzewo genealogiczne, epoka |
Po 1 pkt za każde poprawnie wpisane pojęcie |
4 pkt |
11. |
Poprawne wpisanie na mapie konturowej. |
Po 1 pkt za wpisanie w odpowiednim miejscu nazw krain |
6 pkt |
12. |
Źródła materialne pisane – np. kroniki, dokumenty Źródła materialne niepisane – np. obrazy, rzeźby Źródła niematerialne – np. legendy, obyczaje |
Po 1 pkt za poprawne wpisanie do tabeli |
6 pkt |
........................................................................................................................
KOD UCZNIA CZAS PRACY: 60 MINUT
LICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA: 58 punktów
TEST DLA KLASY IV
JURAJSKIEJ LIGI WIEDZY
INSTRUKCJA DLA UCZNIA:
1. Sprawdź czy test zawiera 7 stron.
2. Wpisz swój kod.
3. Czytaj uważnie wszystkie zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem.
5. Nie używaj korektora.
6. W zadaniach typu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru właściwą odpowiedź zaznaczaj znakiem X.
7. Błędne zaznaczenia otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zapisuj czytelnie i starannie.
POWODZENIA
-
Uzupełnij słowa zwrotki i refrenu hymnu polskiego: (0-8 p.)
Przejdziem Wisłę, przejdziem ……………………,
Będziem …………………………………………..……… .
Dał nam przykład ……………………………….…….,
Jak ………………………………………………... mamy.
Marsz, marsz …………………………………….,
Z ziemi włoskiej do ……………………………,
Za Twoim …………………………………………..,
Złączym się z …………………………………….. .
-
Podaj datę i miejsce powstania „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech”. (0-2 p.)
…………………………………………………………………………………………………………….
-
Zamień podane daty na wieki oraz napisz, która to połowa wieku. (0-5 p.)
1555r. - ………. ………..
999r. - ………. ………..
493r. p.n.e. - ………. ………..
1918r. - ………. ………..
823r. p.n.e. - ………. ………..
-
Zaznacz na osi czasu podane daty wydarzeń w kolejności chronologicznej: (0-4p.)
525r., 50r.pne, 325 r. p.n.e., 630r.
VI
|
V |
IV |
III |
II |
I |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
-
Oblicz ile lat upłynęło między następującymi wydarzeniami: (0-2p.)
-
Chrztem Polski w 966 r. a trzecim rozbiorem Polski w 1795 r.
…………………………………………………………………………………………………………………………….…………………….
-
Powstaniem Rzymu w 753 r. p.n.e. do rozpadu cesarstwa rzymskiego w 395r.
……………………………………………………………………….………………………………………………………………………….
-
Uzupełnij tabelę, podając po dwa przykłady eksponatów znajdujących się
w następujących rodzajach muzeów: (0-6p.)
ARCHIWUM |
SKANSEN |
MUZEUM HISTORYCZNE |
|
|
|
-
Podaj nazwy dwóch polskich świąt narodowych oraz napisz dzień i miesiąc w jakich są obchodzone. (0-2p.)
-
………………………………………………………………………………………………………….........
-
…………………………………………………………………………………………………………………….
-
Wpisz litery odpowiadające sposobom życia ludzi pierwotnych w odpowiednie miejsca tabeli: (0-6 p.)
Koczowniczy tryb życia
|
Osiadły tryb życia |
|
|
A |
B |
C |
D |
E |
F |
-
Wstaw literę „P” przy zdaniach prawdziwych a literę „F” obok zdań fałszywych. (0-7 p.)
|
Uczeń ma obowiązek usprawiedliwiać nieobecności. |
|
|
|
Biel na polskiej fladze jest symbolem szlachetności i czystości zamiarów. |
|
|
|
Radę pedagogiczną szkoły tworzą przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli. |
|
|
|
15 sierpnia w Polsce obchodzone jest święto Wojska Polskiego. |
|
Kartografowie zajmują się opracowywaniem map. |
|
|
|
Pierwszym metalem jaki wytapiali pierwsi ludzie była miedź. |
|
Róża wiatrów umieszczona na dawnych mapach wskazywała strony świata
|
-
Napisz nazwy pojęć historycznych, których wyjaśnienia znajdują się poniżej: (0-4p.)
……………………………. |
- Nauka zajmująca się ustalaniem kolejności wydarzeń
|
…………………………….
|
- Proces w trakcie którego zabezpiecza się eksponaty muzealne przed zniszczeniem
|
……………………………. |
- Graficzne przedstawienie więzi między członkami rodziny
|
…………………………… |
- etap w dziejach zapoczątkowany |
-
I. Na mapie Polski zapisz we właściwych miejscach litery odpowiadające podanym nazwom regionów (krain geograficzno – historycznych): (0-4 p.)
-
Śląsk B. Pomorze Gdańskie C. Pomorze Zachodnie D. Podlasie
10. I. Na mapie Polski zaznacz kółkami oraz podpisz miasta: Warszawę i Kraków. (0-2 p.)
-
Uzupełnij wykres podając po dwa przykłady źródeł z każdej kategorii : (0-6 p.)
............................................................................................................................
KOD UCZNIA CZAS PRACY: 60 MINUT
LICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA: 65 punktów
TEST DLA KLASY V
JURAJSKIEJ LIGII WIEDZY
INSTRUKCJA DLA UCZNIA:
1. Sprawdź czy test zawiera 7 stron.
2. Wpisz swój kod.
3. Czytaj uważnie wszystkie zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem.
5. Nie używaj korektora.
6. W zadaniach typu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru właściwą odpowiedź zaznaczaj znakiem X.
7. Błędne zaznaczenia otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zapisuj czytelnie i starannie.
POWODZENIA
-
Rozpoznaj i podpisz widoczne na mapie państwa starożytne. (0 – 4 p.)
-
………………………
-
………………………
-
………………………
-
……………………
-
Rozpoznaj pokazane na zdjęciach zabytki – podaj ich nazwę i cywilizację, w której powstały: (0 – 4 p.)
|
NAZWA |
CYWILIZACJA / PAŃSTWO |
A. |
B. |
|
|
C. |
D. |
E. |
F. |
|
|
G. |
H. |
-
Do podanych osiągnięć cywilizacyjnych starożytności dopisz cywilizację, w której powstały (0-6 p.)
-
Teatr
Koło
Papier
Wiara w jednego boga
Kalendarz słoneczny
Podstawy nowoczesnego prawa
-
Napisz jak nazywały się przedstawione na ilustracjach rodzaje pism starożytnych, w którym kraju powstały. (0 – 6 p.)
|
|
||
Nazwa pisma |
|||
Kraj |
|
-
Wstaw literę „P” przy zdaniach prawdziwych a literę „F” obok zdań fałszywych. (0-6 p.)
-
Politeizm to inaczej greckie miasto – państwo.
Pierwsze pismo powstało w starożytnym Egipcie.
W greckim teatrze występowali tylko mężczyźni.
Jedną z dyscyplin igrzysk olimpijskich były zapasy.
Archimedes był jednym z filozofów rzymskich.
Akwedukt doprowadzał wodę do rzymskich miast.
-
Rozpoznaj przedstawionych na obrazkach greckich bogów i napisz czym się zajmowali.
(0 – 8 p.)
a.
|
b. |
c. |
d.
|
|
|
|
|
-
Rozpoznaj przedstawioną poniżej rzeźbę i uzupełnij zdania. (0 – 4 p.)
Rzeźba wilczycy kapitolińskiej związana jest z legendą o założeniu miasta …………………., które miało miejsce w roku ……………………………………… Karmieni przez wilczycę bliźniacy o imionach …………………………………….. i ……………………………………. .
-
Przeczytaj fragment tekstu z „Kroniki” Thietmara. Następnie na podstawie tekstu oraz własnej wiedzy odpowiedz na zamieszczone niżej pytania nr 1, 2 i 3:
(…) Trudno uwierzyć i opowiedzieć, z jaką wspaniałością przyjmował wówczas Bolesław cesarza i jak prowadził go przez swój kraj aż do Gniezna. Gdy Otto ujrzał z daleka upragniony gród, zbliżył się doń boso ze słowami modlitwy na ustach. Tamtejszy biskup Unger przyjął go
z wielkim szacunkiem i wprowadził do kościoła, gdzie cesarz zalany łzami prosił świętego męczennika o wstawiennictwo, by mógł dostąpić łaski Chrystusowej(…).
-
Jak nazywali się władcy, których spotkanie opisane jest w tekście. (0-2 p.)
…………………………………………………………………………………………………………….
-
W którym roku miało miejsce opisane wyżej wydarzenie. (0-1 p.)
……………………………………………………………………………………………………………………..
-
Zaznacz prawidłową odpowiedź - „święty męczennik” o którym mowa w tekście to: (0-1p.)
-
Św. Wacław
-
Św. Stanisław
-
Św. Wojciech
-
Św. Idzi
-
Do podanych wydarzeń z historii Polski, dopisz imiona władców oraz daty wydarzeń.
(0-10 p.)
Władcy:
Bolesław Chrobry, Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło, Konrad Mazowiecki, Bolesław Krzywousty.
Daty: 1410 r., 1226 r., 1138 r., 1364r., 1025 r.
Lp |
Wydarzenie |
władca |
Data |
1 |
Pierwsza koronacja królewska. |
|
|
2 |
Założenie akademii krakowskiej. |
|
|
3 |
Początek rozbicia dzielnicowego.
|
|
|
4 |
Sprowadzenie Krzyżaków do Polski. |
|
|
5 |
Bitwa pod Grunwaldem. |
|
|
-
Wymień 4 stany występujące w polskim społeczeństwie w XIV w. (0 – 4 p.)
-
………………………………………………………………………
-
……………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………….
-
Rozpoznaj widoczną na obrazku polską królową (koronowaną na króla Polski) i odpowiedz na pytania. (0 - 4 p.)
Na obrazku widoczna jest ……………………………………………………….
Jej mężem został książę litewski .....…………………………………………….,
który rozpoczął w Polsce rządy dynastii ……………………………………..
-
Rozpoznaj widoczny na obrazku styl architektoniczny – podaj jego nazwę oraz trzy charakterystyczne cechy. (0- 4 p.)
Zdjęcie przedstawia budowlę w stylu ………………………………………………………………………...........
Cechy charakterystyczne tego stylu to:
-
…………………………………………………………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………………………………………………………….
-
Zaznacz ilustrację, która przedstawia budowlę w stylu gotyckim. (0-1 p.)
|
|
|
................................................................................................................................
CZAS PRACY: 60 MINUT
LICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA: 52 punkty
TEST DLA KLASY VI
JURAJSKIEJ LIGII WIEDZY
INSTRUKCJA DLA UCZNIA:
1. Sprawdź czy test zawiera 7 stron.
2. Wpisz swój kod.
3. Czytaj uważnie wszystkie zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem.
5. Nie używaj korektora.
6. W zadaniach typu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru właściwą odpowiedź zaznaczaj znakiem X.
7. Błędne zaznaczenia otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zapisuj czytelnie i starannie.
POWODZENIA
-
Uzupełnij tabelę dotyczącą wielkich odkryć geograficznych: (0 – 4p.
-
Odkrywca
data
Skutki wyprawy
1.
Odkrycie morskiej drogi do Indii
2.
1519-1522
-
Rozpoznaj epokę z której pochodzą wszystkie dzieła i do każdego z nich dopisz imię
i nazwisko twórcy: (0 – 4 p.)
Nazwa epoki - …………………………….
-
Autor -
Autor -
-
Autor -
-
Rozpoznaj styl pokazanych poniżej budowli: (0 – 3 p.)
A - ………………………………
B - ……………………………...
C - ……………………………………….
-
Uzupełnij tabelę dotyczącą wyznań protestanckich: (0 – 6 p.)
-
Nazwa wyznania
Państwo w którym powstało wyznanie
Twórca wyznania
Luteranie
Kalwini
Anglikanie
-
Zaznacz właściwą odpowiedź dotyczącą wojen Rzeczpospolitej w XVII w. (0 – 4 p.)
-
„Potop szwedzki” trwał w latach:
-
1555 - 1560
-
1655 - 1660
-
1755 - 1760
-
1656 – 1660
-
Polski dowódca, bohater „Potopu szwedzkiego”, dzięki któremu udało się pokonać Szwedów, to:
-
Stefan Czarniecki
-
Jan III Sobieski
-
Stanisław Żółkiewski
-
Jan Karol Chodkiewicz
-
Słynna „Odsiecz wiedeńska” odbyła się w roku:
-
1673
-
1688
-
1683
-
1663
-
Powieść H. Sienkiewicza pt.: „Ogniem i mieczem” opowiada o wojnach z:
-
Szwecją
-
Turcją
-
Rosją
-
Kozakami
-
Jakie wydarzenie przedstawione jest na obrazie, podaj jego dokładną datę oraz wymień nazwisko jednej z postaci tam uwiecznionych. (0-3 p.)
Wydarzenie - ………………………
Data - …………………………..
Postać - ……………………..
-
Ułóż w kolejności chronologicznej wydarzenia związane z Insurekcją kościuszkowską (przy najwcześniejszym wydarzeniu wstaw numer 1 a przy najpóźniejszym 5):
(0 – 2 p.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Na podstawie mapy przedstawiającej rozbiory Polski i wiedzy własnej odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia: (0 – 4 p.)
-
Zakreśl obszar II zaboru rosyjskiego.
…………………………………………………………………………………………………………………..
-
Podaj daty trzech rozbiorów Polski:
I rozbiór - ……………………
II rozbiór - …………………..
III rozbiór - …………………..
-
Zaznacz 3 rodzaje broni użyte w czasie I wojny światowej: (0 – 3 p.)
-
-
Gazy bojowe
-
Bomba atomowa
-
Samoloty
-
Czołgi
-
Helikoptery
-
Lotniskowce
-
-
Rozpoznaj ukazane na zdjęciach postacie i napisz jaką rolę odegrały one w dziejach: (0-4 p.)
A. |
B. |
Imię i nazwisko - ………………………………………… Rola - ………………………………………………………….. ……………………………………………………………………. …………………………………………………………………... |
Imię i nazwisko - ………………………………………… Rola - ………………………………………………………….. ……………………………………………………………………. …………………………………………………………………... |
-
Do podanej miejscowości dopisz wydarzenie, które miało tam miejsce w czasie
II wojny światowej: (0-4 p.)
-
Monte Cassino - ………………………………………………………………………………………………………….
-
Bzura - ………………………………………………………………………..……………………………………………….
-
Westerplatte - ……………………………………………………………………………………………………………….
-
Stalingrad - ……………………………………………………………………………………………………………………..
-
Napisz co oznaczają przedstawione symbole z okresu II wojny światowej: (0-4 p.)
|
|
|
-
Wstaw literę „P” przy zdaniach prawdziwych a literę „F” obok zdań fałszywych.
|
„Święto wojska polskiego” obchodzone jest na pamiątkę decydującej bitwy wojny polsko - bolszewickiej |
|
|
|
Powstanie warszawskie rozpoczęło się 1 sierpnia 1943r. |
|
|
|
Niemcy zaatakowali Związek Radziecki w 1942r. |
|
|
|
Bezpośrednią przyczyną wybuchu I Wojny światowej był zamach na arcyksięcia Ferdynanda w Sarajewie. |
|
17 września 1939r. Związek Radziecki zaatakował Polskę |
|
|
|
„Alianci” – to nazwa państw koalicji antyhitlerowskiej z czasów II wojny światowej |
|
|
|
Władysław Sikorski był zwierzchnikiem polskich sił zbrojnych na emigracji |
|
|
.....................................................................................................
Harmonogram konkursów w Szkole Podstawowej nr 3
w Dzwono- Sierbowicach
Lp. |
Rodzaj konkursu, klasa |
Miesiąc |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Gminny Konkurs Recytatorski klasy I- III, IV- VI |
luty |
D. Badowska M. Tkaczyk |
2. |
Szkolny konkurs wiedzy pożarniczej „ Młodzież zapobiega pożarom” |
luty |
A. Baran |
3. |
KONKURS RECYTATORSKI- grupy przedszkolne |
marzec |
G. Latacz B. Kowalik J. Skowronek |
4. |
Szkolny konkurs wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym
|
marzec |
A. Baran |
5. |
Gminny Turniej wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym
|
marzec |
A. Baran |
6. |
Szkolny konkurs wiedzy przyrodniczej i ekologicznej dla kl. IV, V, VI - eliminacje do udziału w Lidze Wiedzy |
marzec |
A. Baran |
7. |
Konkurs grafiki komputerowej "Bezpieczny Internet" |
marzec |
A. Baran |
8. |
Konkurs czytelniczy dla klas I- III
|
marzec |
B. Kowalik |
9. |
Konkurs czytelniczy dla klasy IV
|
marzec |
B. Kowalik |
10. |
Konkurs czytelniczy dla klasy V
|
marzec |
B. Kowalik |
11. |
Konkurs czytelniczy dla klasy VI
|
marzec |
B. Kowalik |
12. |
Szkolny mistrz ortografii
|
marzec |
D. Badowska |
13. |
Konkurs plastyczny kl IV- VI "W bajkowym lesie"
|
marzec |
M. Szymczyk |
14. |
Konkurs plastyczny kl IV- VI "Twoja wiedza i czujka czadu w domu, tlenek węgla nic złego nie zrobi nikomu. |
marzec |
M. Szymczyk |
15. |
Udział w Gminnym Konkursie wiedzy pożarniczej „ Młodzież zapobiega pożarom” |
marzec |
A. Baran |
16. |
Udział w Konkursie wiedzy ekologicznej i przyrodniczej w Smoleniu
|
marzec |
A. Baran |
17. |
Eliminacje szkolnego konkursu z matematyki
|
kwiecień |
A. Kowalik |
18. |
Konkurs grafiki komputerowej "Tworzę postać pozytywnego bohatera gier komputerowych"
|
kwiecień |
A. Baran |
19. |
Eliminacje do konkursów szkolnych (j. polski ,j. angielski, historia)
|
około 10 kwietnia |
A. Gucwa D. Uliniarz |
20. |
"LOGO SZKOŁY"- konkurs plastyczny -kl. IV- VI
|
maj |
M. Szymczyk |
21. |
Mistrz liczenia
|
maj |
A. Kowalik L. Baran |
22. |
SZKOLNY MISTRZ ORTOGRAFII- kl. IV- VI
|
Czerwiec |
S. Uliniarz |
23. |
Konkurs z Ewangelii św. Łukasza kl IV- VI
|
czerwiec |
A. Kaźmierczak |
24. |
Konkurs o Powstaniu Styczniowym
|
|
D. Uliniarz |
25. |
"Omnibus- Turniej umysłowo- sportowy pod hasłem "Najmłodsi na start"- grupy przedszkolne |
czerwiec |
G. Latacz B. Kowalik J. Skowronek |